Tuesday 14 October 2014

E-mel

Tutorial Penggunaan E-Mail : Contoh - Yahoo Mail
Bab 1 - Pengenalan
E - mail adalah singkatan bagi mel elektronik . E-mail adalah salah satu aplikasi internet yang paling popular , mudah dan cepat . Pengguna email boleh menghantar mesej kepada sesiapa sahaja di seluruh dunia yang mempunyai alamat email.
Email mempunyai persamaan dan perbezaan seperti sistem penghantaran surat melalui pos. Masej (Surat) akan dipos secara elektronik kepada individu penerima mengikut alamat email yang berdaftar. Masej yang dihantar akan melalui mail server dimana tersimpan pengakan data / akaun bagi setiap pengguna email.
Mail server adalah seperti pejabat pos dimana ada satu computer yang akan menerima dan menghantar e-mail masej untuk rangkaian (network) yang tertentu. E-mail juga berfungsi seperti surat biasa dimana pengguna boleh membaca / tidak membaca/menyimpan / membuang email mesej tersebut.



Bab 1 - Pendaftaran
1.Klik pada pautan "Daftar". Lihat gambar di bawah.






2.Halaman borang pendaftaran akan terpapar.
3.Isikan maklumat dengan lengkap.
4.Masukkan kata laluan yang sesuai dan mudah diingat. Kata laluan yang terbaik adalah kombinasi nombor dan abjad . Contohnya , abc123.




5.Setelah mengisikan maklumat dengan lengkap , tandakan (/) atau click pada kotak “saya bersetuju dengan terma dan syarat”.
6.Pastikan semua maklumat di masukkan dengan betul.
7.Anda dinasihatkan supaya membaca dan memahami syarat-syarat perkhidmatan.
8.Setelah selesai click butang "Buat Akaun Saya".



9.Sekiranya berjaya, paparan di bawah akan dipaparkan.






untuk bab etika klik disni

http://www.jhr.icu.gov.my/muatturun/inovasi/etika_emel.pdf

No comments:

Post a Comment